בוקר טוב ומבורך, חג סוכות שמח, מועדים לשמחה. Napi Tóra, Szukkot Erev Szukkot, 5780. Tisri 14.

בוקר טוב ומבורך, חג סוכות שמח, מועדים לשמחה. Napi Tóra, Szukkot Erev Szukkot, 5780. Tisri 14.

 

Nem érhető el leírás a fényképhez.

Budapest:

vasárnap

16.00: Sátordíszítés

18.00: Erev Szukkot 1.

hétfő

9.00: Sáhárit

18.00: Erev Szukkot 2.

kedd

9.00: Sáhárit

gygy (vasárnap): 17.42

ünnep kimenetele (kedd): 18.43

A Talmudban (Szuká 11b) megvitatják mestereink, hogy valódi sátrakra vagy az Örökkévaló dicsfelhőire kell emlékezzünk Szukkot ünnepén. E dicsfelhők az aranyborjú bűne után távoztak Izrael táborától és Tisri 15-ödikén, vagyis az ünnep első napján tértek csak vissza. Felmerül a kérdés, hogy miért nem Jom KIppur-kor vagy legkésőbb annak másnapján? A Vilna Gáon szerint Tisri 10-én, egy hét híján három hónappal az aranyborjú vétke (Tammuz 17.) után Izrael népe engesztelést nyert Mózes által Isten előtt. Másnap (Tisri 11.) őseink parancsba kapták, hogy kezdjék el a Miskán (Hajlék) építéséhez szükséges anyagok összegyűjtését. A következő két napban (Tisri 12-13) mindenki elhozta felajánlását, majd egy napra rá, az anyagokat az építési területre vitték, és Tisri 15-ödikén elkezdődött a munka. A dicsfelhők csak ekkor tértek vissza, mert Izrael megtérése csak azáltal lett teljes, hogy elkezdtek a fizikai világban építkezni annak érdekében, hogy lakhelyet teremtsenek a Sehiná-nak. Vagyis, ha a tesuvá folyamatában már a megbánásig eljutottunk, akkor nem szabad megállnunk, hanem további erőfeszítéseket kell tennünk, amivel Isten földi jelenlétét szilárdítjuk meg. Ennek legegyszerűbb módja, ha valami olyat teszünk, amivel embertársaink életminőségét javítjuk, erre pedig sajnos/szerencsére elég sok lehetőség van.

Darvas István